Logo Buitenlust
     

Waarom sporten tijdens zwangerschap goed voor je is

Er doken onlangs beelden op van Serena Williams die hard aan het trainen was, ondanks het feit dat ze al 5 maanden zwanger is. Hoe gezond is dat eigenlijk?


Voor de gemiddelde zwangere dame en haar ongeboren kind is zó intensief sporten niet goed. Lang tot het uiterste gaan kan slecht zijn voor de baby. Maar gewoon normaal sporten is juist wel gezond.

 

De voordelen van sporten tijdens je zwangerschap op een rijtje:

 

  • Je krijgt meer energie
  • Je verlaagt de kans op complicaties bij de bevalling en je herstel verloopt vlotter
  • Er is minder kans op incontinentie, depressie en bekkenbodemklachten
  • De kans op zwangerschapsdiabetes wordt kleiner

Sport wel op een verantwoorde manier:

 

  • Beweeg minimaal 5 dagen per week 30 minuten matig intensief
  • Vanaf de 7e maand niet langer dan 30 minuten achter elkaar intensief sporten
  • Vanaf de 4e maand geen buikspieroefeningen op de rug
  • Niet de rechte buikspieren trainen
  • Wees voorzichtig met je gewrichten omdat ze soepeler zijn, daardoor heb je eerder kans op blessures
  • Beoefen geen sporten waar risico is op buikletsel of vallen

Tennissen kan je dus prima blijven doen als je zwanger bent (bron: www.rtlnieuws.nl).

 

Twijfel je over wat je wel en niet kunt doen tijdens je zwangerschap of heb je beweegklachten? Neem contact op met je fysio.