Logo Buitenlust

Fysiotherapie

Het McKenzie concept

Al tijden rugklachten, maar nog steeds geen oorzaak gevonden? Het blijkt dat voor 80% van de aspecifieke rug- en nekklachten geen duidelijke oorzaak aan te geven is.

 

De McKenzie-methode voor aspecifieke rugklachten is in de jaren vijftig ontwikkeld door Robin McKenzie, een fysiotherapeut uit Nieuw Zeeland. Deze methode gaat van een ander idee uit. Aangezien de oorzaak van de rugklacht, nog steeds niet gevonden is, lijkt het beter om van het klachtenbeeld van de patiënt uit te gaan.

 

Patroonherkenning

Het McKenzie-concept is gericht op patroonherkenning. Er wordt uitgegaan van drie syndromen waarvan de kenmerken goed beschreven zijn. Een syndroom is een geheel van klachten en verschijnselen. De methode is dus gericht op het herkennen van patronen, wat past wel en wat past niet in de kenmerken van de syndromen.

 

In het bewegingsonderzoek wordt met herhaalde bewegingen gekeken wat de mechanische invloed is op de bestaande verschijnselen. Wat provoceert en wat reduceert de bestaande klachten. Onder invloed van langdurig aangehouden houding en herhaalde bewegingen kan de pijn in het been zich naar boven richting de rug verplaatsen of naar beneden richting de voet verplaatsen. De aanwezigheid en het gedrag van de pijn en de symptomen staan bij het onderzoek centraal en bepalen welk syndroom aanwezig is.

 

McKenzie oefeningen

McKenzie therapie geeft de patiënt zijn eigen verantwoordelijkheid en stimuleert ook bij een eventuele terugkeer van de klachten eerst zelf aan de slag te gaan. Veel voorkomende oorzaken van lage rugpijn zijn, slecht zitten en veelvuldig buigen in het dagelijks leven. Daardoor is de therapie vaak gericht op het strekken van de rug.

 

Eerste hulp oefeningen bij acute lage rugpijn:

  1. Op de buik liggen en als het lukt op de elle bogen steunen
  2. Opdrukoefeningen met volledige ontspanning van de rug en bil spieren

Eerste hulp oefeningen bij acute nekpijn:

  1. Hoofd rechtop, strek je nek uit, het kruintje richting het plafond, blijf rechtuit kijken. 
  2. Vermijd snelle hoofdbewegingen voornamelijk het draaien. 
  3. Voorkom vooroverbuigen van hoofd en nek, door met de rug ook recht op te blijven. 
  4. Goed recht op zitten.

Wilt u meer weten? Kijk op www.mckenzie.nl.