Logo Buitenlust

Claudicatio intermittens (etalagebenen)

Claudicatio-patiënten hebben vaatproblemen in de benen en zijn daardoor vooral beperkt in de afstand die ze kunnen lopen. Claudicatio wordt ook wel 'etalage-benen' genoemd, omdat mensen met deze aandoening dikwijls stil moeten blijven staan door de pijn in de benen en niet verder kunnen lopen. Om niet op te vallen gaat men dan vaak voor een etalage staan. Vandaar de term 'etalage-benen'.

Klachten

De belangrijkste klacht bij claudicatio is pijn. Andere klachten kunnen zijn: koude voeten, verlies van haar op tenen, verdikte teennagels, vertraagde nagelgroei, slecht slapen en vermoeidheid.

Oorzaak

De oorzaak van de pijn is een vernauwing van een slagader in bekken of benen. In 90% van de gevallen wordt deze veroorzaakt door slagaderverkalking (atherosclerose). Door de vernauwing kan de bloedstroom onvoldoende toenemen bij inspanning en ontstaat er zuurstoftekort. Dit veroorzaakt een pijnlijke verkramping in het been.

Door veel en regelmatig te lopen wordt het herstellend vermogen geactiveerd. Looptraining onder begeleiding is zeer effectief gebleken bij claudicatio. De looptraining is per individu verschillend, maar belangrijk is om zowel de loopafstand als het tempo op te voeren. De pijnvrije loopafstand zal door de training steeds verder toenemen. Wel is het belangrijk om thuis ook regelmatig te lopen en het schema thuis te gebruiken. De looptraining duurt minimaal 3 maanden tot 1 jaar.

Wij werken met het ziekenhuis samen via het Elektronisch Patiënten Dossier. Hierdoor kunnen alle behandelaars / betrokkenen op de hoogte blijven van de vorderingen of problemen bij de specifieke cliënt en kan er snel teruggekoppeld worden indien nodig.

Wilt u meer informatie? Kijk dan op www.claudicationet.nl.